Notícia d'un
escriptor i editor català, anticlerical, naturista, promotor de boxa i
erotòman. Un bon exemple de la vitalitat que tenia la cultura popular al
primer terç del segle XX, època de trànsit cap a la cultura de masses
10.06.2018 22:00
https://www.vilaweb.cat/noticies/laura-brunet-sardanes-nudisme-boxa-i-erotisme/
Les dècades primeres del segle passat
van ser turbulentes i explosives en tots els sentits. S’hi van produir
fets polítics i socials de primera magnitud: la Setmana Tràgica,
l’anarcosindicalisme i les grans lluites obreres, com la vaga de la
Canadenca que va aconseguir la jornada de vuit hores, el pistolerisme de
la patronal, la república, la sublevació franquista, o la victòria
contra el feixisme als carrers de Barcelona.
La guerra, la derrota, els quaranta
anys de dictadura i la censura han motivat, lògicament, que potser
coneixem més els grans fets polítics que la petita història de la vida
social, popular i cultural. Però l’iceberg visible dels grans
esdeveniments se sosté sobre un món, tal vegada, no prou conegut, una
societat efervescent, imaginativa, contradictòria, radical, cràpula i
llançada que encara avui pot ser redescoberta davant l’admiració i la
sorpresa de molts de nosaltres.
Aquest és el cas de Joan Sanxo
Farrerons, àlies Laura Brunet o Víctor Ripalta , editor, artífex de la
Impremta Layetana, escriptor i editor de mil registres i estils, de
sardanes i obres teatrals fins a literatura infantil i juvenil, passant
per tebeos, guions cinematogràfics i novel·les eròtiques. Era un paio
versàtil, anticlerical, naturista, erotòman, promotor de boxa,
pornògraf, i, sobretot, un grafòman desbocat, lletraferit i emprenedor,
espavilat i d’imaginació desbordant, tot un exemple de la vitalitat i
empenta que tenia la cultura popular barcelonina en trànsit cap a la
cultura de masses.
El meu descobriment de l’enigmàtica Laura Brunet
Fa unes setmanes vaig rebre un
correu electrònic de Jean-Louis Guereña, catedràtic emèrit de
Civilització de l’Espanya contemporània de la Universitat
François-Rabelais de Tours. Com que s’havia assabentat que jo havia
escrit un llibre sobre el boxejador cubà Kid Tunero, ara en premsa a
França, em preguntava què sabia jo de Joan Sanxo, àlies Laura Brunet,
editor i escriptor que tingué relació amb el boxejador cubà a través de
l’empresa ‘Spectacles Barcino Star’.
Jean-Louis
Guereña , de pare espanyol i de mare francesa, s’ha dedicat durant
quaranta anys a l’estudi de la història social i cultural espanyola dels
segles XIX i XX. L’editorial Cátedra acaba de publicar la seva obra Detrás de la cortina. El sexo en España (1790-1950), presentada a Barcelona fa pocs dies. És
una investigació rigorosa i àmplia sobre la història de la sexualitat a
l’estat espanyol, des de finals del XVIII fins a mitjans del XX. Hi
estudia de les col·leccions populars d’educació sexual i els orígens del
preservatiu fins a la prostitució i el sistema mèdic i policial per
controlar-la, el bordell com a espai social, la literatura eròtica i la
censura, les col·leccions eròtiques i pornogràfiques clandestines, i,
també, les populars o de quiosc, l’erotisme gràfic, i les polèmiques
intel·lectuals sobre sexe als anys trenta.
Poca cosa he pogut aportar jo al
professor Guereña sobre Joan Sanxo, a banda de confirmar-li la seva
relació amb Kid Tunero a la Barcelona dels anys trenta, detall que jo no
vaig estudiar gaire més perquè no va ser fonamental per a la important
carrera posterior del cubà a París. Això no obstant, sí que recordava
molt bé com m’havien sobtat els imaginatius articles d’una tal Laura
Brunet a la revista Boxeo, tant sobre Kid Tunero com el nudisme.
A banda de constatar que el nom era un pseudònim, no em vaig endinsar
més en el misteri, per no desviar-me de l’objectiu principal de la meva
recerca.
Un cop descobert que Joan Sanxo i
Laura Brunet eren la mateixa persona, i que a més de l’afecció per la
boxa i el nudisme, s’hi afegien l’erotisme, l’anticlericalisme, la
pornografia, el republicanisme, i, aparentment, un cert esperit
anarquista, el meu interès va anar en augment. La història em va
atrapar.
Dec a l’amabilitat de Jean-Louis
Guereña, al seu llibre erudit, i a una ampliació inèdita que m’ha
proporcionat, gran part de la qual he descobert i que explicaré, i també
als materials que he pogut arrodonir personalment fent recerca a
hemeroteques i biblioteques de Barcelona.
Les mil cares i les mil obres de Laura Brunet
Afirma Guereña que així com la
importància de la Impremta Layetana (Bou de Sant Pere núm. 9, Barcelona)
que funda Joan Sanxo a principis dels anys vint, destaca en la
producció eròtica de l’època per la seva importància i varietat, en
canvi, la personalitat de l’artífex, fundador i escriptor, roman
pràcticament a l’ombra. Es dedueix que va néixer el 1887, que es va
casar i tingué fills, però la seva pista es perd, com la de tants, a la
guerra del 1936-1939. El 1939 va ser sotmès a un procés sumaríssim
militar sense conseqüències penals, per com sembla.
Sí que se sap, però, que va començar
en el món sardanista, essent autor de lletres, que participà en aplecs i
en el món del teatre català, com a autor i actor afeccionat, per a
dedicar-se, després, de ple a la producció de novel·les eròtiques,
principalment en castellà, que signava amb pseudònims com Laura Brunet o
Victor Ripalda. Algú ha apuntat que l’home patia una sordera important,
que intentava solucionar ajudant-se d’una trompeta acústica, la qual
cosa potser el deuria haver allunyat, entre més raons, del món
sardanístic i teatral.
També va publicar tebeos i
publicacions infantils i juvenils, almanacs i cartells. Fou promotor de
boxa amb ‘Spectacles Barcino Star’, i gran afeccionat al cinema. Va
col·laborar com a guionista a Más allá de la muerte, del pioner
director Benito Perojo. I obtingué la representació de la productora
cinematogràfica alemanya UFA Films per a l’edició de novel·les basades
en les seves pel·lícules. Així fou com Laura Brunet escriví, per
exemple, La montaña sagrada, sobre el film d’Arnold Frank protagonitzat per Leni Riefenstahl.
Joan Sanxo era un gran emprenedor. Va
crear un grup editorial potent i molt divers. Principalment però no
únicament, va publicar més de vint-i-cinc col·leccions eròtiques
periòdiques en divuit anys, amb algunes desenes de fascicles cadascuna , i tota mena d’obres vinculades al tema en el seu sentit més ampli: La Novela Galante, Biblioteca
Fauno, La Novela Deliciosa, Narraciones històrico-galantes, El amor en
la historia y en la leyenda, Literatura afrodisíaca, Ensayos sexuales,
Los altares del deseo, Biblioteca Lesbos, Biblioteca parisién, etc… Per citar-ne algunes, perquè la seva producció editorial depassa de llarg les possibilitats d’aquest reportatge.
Va ser tan prolífica la producció de Joan Sanxo que, en una de les obres de Laura Brunet, Desnudismo integral,
l’autor especifica que ha escrit moltíssim i que ha utilitzat tants
pseudònims, que prefereix no recordar-los. ‘La major part’ escriu,’són
quartilles que anaven lligades a les humanes realitats i van ser
redactades d’acord amb les exigències del moment, sobre les mateixes
caixes de la impremta mentre el linotipista anava teclejant’. No obstant
això, afirma, els treballs signats per Laura Brunet són especialment
acurats i els reivindica.
Joan Sanxo es va definir inequívocament republicà i antimonàrquic. En el pròleg de Desnudo integral,
afirma que ‘l’obra ha estat escrita i corregida durant l’agonia del
règim borbònic i en els primers dies de la proclamació de la gloriosa
república’.
En origen, com hem dit, Sanxo ve del
món catalanista popular, teatral i sardanista. Fundà juntament amb
Francesc Curet i alguns més la revista El Teatre Català (1912-1927). Participà en aplecs i escriví paraules de sardanes, com ‘Pàtria jove’, estrenada com a ‘Sardana de les Garlandes’:
«Què deu tenir aquesta terra/que tant
bé ens sab fer sentir?/Què deu tenir aquesta terra/que tan endins se’ns
aferra/i el cor ens sab fer glatir.» (sic.)
La Dictadura de Primo de Rivera aturà
el sardanisme i més manifestacions del catalanisme, la qual cosa, entre
més raons, apunta Guereña, potser van orientar l’activitat professional
de Sanxo vers nous horitzons. Això no obstant, Sanxo patí la repressió
policial, unes quantes detencions, multes i judicis per ‘escàndol
públic’ a causa de les seves publicacions eròtiques.
De la factoria editorial de Joan Sanxo també van sortir algunes peces de caràcter polític d’orientació anarquista, com Estampas de la Revolución, Barcelona con el puño en alto, i la Biblioteca Rojo y Negro. També va editar el cartell ‘Liberta Hispania! La nueva Marsellesa’,
amb lletra de Laura Brunet, i un calendari, el Bloc Jaca, el ‘primer
calendari republicà’, dedicat als màrtirs de la sublevació de Jaca
(1930), els capitans Galán i García Hernández, que li causà un incident
amb el Governador Civil de Barcelona. Posteriorment, segons la revista Boxeo,
que també editava ell, va lliurar els diners de la venda a Niceto
Alcalá Zamora, president de la República, perquè els fes arribar a les
seves famíliies, el qual, a més de fer-ho, el va felicitar personalment.
Però Joan Sanxo no feia escarafalls a
cap encàrrec editorial. L’any 1935, va sortir de la Impremta Layetana
la primera edició espanyola del Mein Kampf d’Adolf Hitler.
El nudisme, una nova visió de la vida
Malgrat que gran part de la seva
ingent bibliografia és difícil de trobar o ha desaparegut, algunes obres
de Laura Brunet poden consultar-se avui a les biblioteques públiques.
L’any 1931, Laura Brunet publica Desnudismo integral. Una nueva visión de la vida
a l’impremta de Joan Sanxo. Segons que informa la contraportada de la
segona edició, se’n feren tres que sumaven un tiratge total
considerable: quaranta mil exemplars. També publicà, com ja hem dit,
algun reportatge sobre el tema a la revista Boxeo, on s’anunciava el llibre com a ‘l’obra de l’esportista modern’.
En tornar a repassar la col·lecció de Boxeo,
m’he adonat de la constant presència, com sovint passava, d’anuncis com
‘Erotyl’, manca de vigor sexual, específic de l’astènia genital
(impotència); ‘Gonocideol’, contra la blenorràgia (purgacions) o
‘Antiluéticos’, contra la sífilis.
El llibre Desnudismo integral
és ben curiós. En el pròleg l’autora afirma que es proposa iniciar ‘una
croada contra el vestidisme moral, més que un apostolat en pro del
desnudisme material’ o que ‘el pudor i la vergonya del cos nu no són
preservadors del pecat, sinó que en són una conseqüència’.
L’obra
té una primera part de caràcter històrico-assagístic, amb làmines
desplegables sobre l’evolució del vestit en la història. I una segona
part, titulada ‘Quince días con la piel al sol’, qualificat de
reportatge novel·lat. Al final del llibre, l’autor es veu obligat a
confessar que el pseudònim de ‘Laura Brunet’ no correspon al seu sexe.
No en tenia cap altre remei, car el reportatge novel·lat narra –o
imagina– les impressions de l’autor a Berlín, on entra en contacte amb
el món naturista i fa diverses estades en campaments nudistes. Les
sensacions inicials i les dificultats ‘tècniques’ de l’autor en haver-se
de despullar i viure entre homes i dones a pèl són pròpies d’un home, i
Laura Brunet, per això que sabem, era un pseudònim, no un travesti. El
reportatge s’il·lustra amb fotos d’escenes bucòliques de la vida
nudista, amb especial predilecció pels cossos de joves i adolescents
d’ambdós sexes.
Les sectes sexuals russes o les arrels de Rasputin
L’any 1932, l’Editorial Sanxo (Impremta Layetana), en la col·lecció ‘Los altares del deseo’, publica Las sectas sexuales rusas, amb
un sots-títol que enfoca el tema en ‘les aberracions sexuals a través
dels temps, les races i les religions’. Segons consta en l’edició, és
una obra original d’A.Uraloff-Gorsky, ex-director del Museu Regional
d’Uralks, i membre honorari de la comissió imperial d’arxius, en
col·laboració amb Laura Brunet i amb il·lustracions d’Alloza.
La versatilitat del polièdric Joan Sanxo era, com veiem, exuberant i summament imaginativa.
Es tracta d’un recorregut
suposadament històrico-mitològic pels misteris sexuals del poble rus,
dels mites originaris, la bruixeria sexual, el misticisme, els jocs
sexuals i les sectes, per arribar a la figura inquietant de Rasputín,
qui, segons Laura Brunet, va ser ‘l’expressió més perfecta del
misticisme sexual del poble rus’.
‘Ja va essent hora que els governs de
tots els països s’adonin que tot allò que afecta l’imperatiu sexual, és
l’individu, no l’estat qui ho ha de resoldre’, assevera Laura Brunet en
la introducció. I, més endavant, conclou: ‘El dia que la satisfacció
sexual i el seu estímul racional
siguin considerats per l’estat com una necessitat natural de l’individu,
aquell dia haurà desaparegut l’espantaocells que hem anomenat “problema
sexual”‘.
A la contraportada s’anuncien
publicacions futures com ara la col·lecció ‘Nuevo Surco’, dirigida per
Laura Brunet, una ‘profunda biblioteca en què s’estudia la vida
turmentada del poble rus’ amb tres primeres obres dedicades a analitzar
‘els problemes sexuals i instintius d’aquesta raça’: Los Salvajes, sobre el salvatgisme sexual dels mugics, La tumba de las vírgenes, sobre degeneracions sexuals a les grans ciutats russes i la vida de les prostitutes sota l’imperi dels tsars, o La vida sexual en Rusia,
sobre la ‘nova organització sexual’ a la Rússia Soviètica. Tot i això
ignoro si es van arribar a publicar i si són localitzables.
De quan els monjos de Montserrat escrivien cartes d’amor
L’obra de Joan Sanxo, Laura Brunet o
Victor Ripalda, va ser monumental i, en comparació, sembla poca la que,
fins ara, s’ha pogut trobar. En la seva desaparició, incineració, o
ocultació, de ben segur que hi ha influït la censura, o la por d’ella,
el caràcter efímer d’aquelles publicacions i el poc valor que el món de
la cultura en majúscula ha concedit a l’estudi i conservació d’aquestes
produccions populars.
Laura Brunet era tan sàvia i
misteriosa que podríem seguir-ne el rastre i l’impacte del talent
analitzant quins llibres seus han sobreviscut i on són.
La meva darrera descoberta ha estat a
la Biblioteca del Monestir de Montserrat, la qual diuen que té fama,
curiosament, d’atresorar molta bibliografia anarquista.
Allà, com era de suposar, no hi he trobat erotisme, ni pornografia, sinó amor.
Els monjos de Montserrat en conserven l’obra: De com s’escriuen les cartes d’amor. Amb el llenguatge més senzill i més planer que he sapigut trobar (sic), editat per J.Sanxo, a Barcelona.
Si l’anticlerical Joan Sanxo aixequés
el cap, quins arguments eròtics no imaginaria en saber que els consells
filologico-amorosos de la Laura Brunet han hivernat tots aquests anys a
la muntanya sagrada de la Moreneta, sota la custòdia benedictina, entre
creus, ciris, cilicis, ex-vots, sotanes, virolais, els nens de
l’escolania, el de la bola i les aromes de Montserrat.